Mealpreppen voor beginners

Mealpreppen voor beginners

Meal preppen: iets wat ik zelf nog niet volledig onder de knie heb, maar wat mij wel al zoveel tijd en moeite heeft bespaard de afgelopen maanden. Met deze post probeer ik jullie mijn tips en tricks mee te geven voor tijdens het meal preppen. Zoals ik reeds zei, ik ben geen expert, dus als je zelf nog handige tips hebt, shoot!

Wat is meal preppen? 

Meal preppen is een trend, daar kunnen we niet om heen. Maar wel eentje die gegarandeerd moet blijven, want wat is het toch een life saver.  Simpel gezegd betekent het dat je de maaltijden voor de komende week gaat voorbereiden. Er zijn twee manieren die ik het vaakst hanteer, namelijk:

  • Per dag: Je maakt meerdere maaltijden, verdeelt deze in dagelijkse porties en bewaart ze. Deze aanpak is handig voor soep, rijst of zoete aardappelpuree..
  • Ingrediënten voorbereiding: Hak groenten op voorhand, marineer je vlees al, snij fruit klaar voor het ontbijt om zo tijd te besparen voor tijdens het koken.

Waarom zou je het doen?

Door te leren hoe je maaltijden moet voorbereiden bespaar je tijd, stress, maar ook geld en verminder je uw food waste. En in tegenstelling tot bewerkte maaltijden geeft deze methode je volledige controle over wat er in je voedsel zit. Het ziet er inderdaad voor iedereen een beetje anders uit. Sommige mensen koken individuele porties van maaltijden voor het ontbijt, lunch en het diner gedurende de hele week. Anderen koken net genoeg voor twee tot drie dagen lunch. Experimenteer en zoek uit wat voor jou werkt. Ik zit een beetje tussen de twee. Vaak maak ik voldoende voor drie tot vier dagen.

Wat kan je zoal meal preppen? 

Heel veel! Denk maar aan: geroosterde groenten, soepen, sauzen, rauwe groenten,… Maar je kunt natuurlijk niet alles voorbereiden. Gesneden fruit en knapperig voedsel zoals crackers worden alleen maar zachter in je koelkast – waardoor ze minder ideale keuzes zijn. Het belangrijkste is dat je recepten kiest die je al lekker vindt en die je met gemak kunt koken. Hou het eenvoudig om te beginnen! Focus je op een maaltijd om te beginnen, zoals bv. het ontbijt. Ik heb ’s ochtends voldoende tijd om te ontbijten omdat ik op tijd opsta. De grootste struggle was voor mij het avondeten, dus dat is mijn focusmaaltijd tijdens het meal preppen.

Wat heb je zeker nodig?

  • PotjesThermische, roestvrijstalen potjes zijn de ideale oplossing om voedsel warm of gekoeld te houden en zijn verkrijgbaar in verschillende maten. Glazen potjes zijn de veiligste oplossing van allemaal. Zelf gebruik ik een beetje een mix van glas en plastic. Om mijn noten, zaden en rijst op te bergen, gebruik ik bijvoorbeeld voornamelijk de glazen potten van Ikea en de stapelbare voorraadbussen van Brabantia (die zie je op foto). Het komt er dus op neer: glazen of roestvrijstalen potjes zijn je vrienden. Vermijd het bewaren van voedsel in plastic wanneer je kunt, maar als je toch plastic potjes heb van de chinees of zo, dan kan je deze zeker ook bijhouden.
  • Tijd: Je kan geen maaltijd voorbereiden zonder tijd. Plan toch zeker één halve tot zelfs volledige dag per week om al je maaltijden voor te bereiden. Als je een beetje kan multitasken (gebruik bijvoorbeeld je oven en fornuis om meer dan één maaltijd in één keer voor te bereiden), zal je nog meer tijd besparen. Dit in combinatie met degelijk keukenmateriaal kan je serieus wat tijd besparen. Ik gebruik sindskort bijna voor alles mijn nieuwe messenset van Brabantia.
  • Menu: Stel eerst een weekmenu samen en daarna een boodschappenlijstje. Hou de bonussen en kortingen in het oog in je supermarkt. Ik stel elke week mijn menu samen aan de hand van de kortingen in de Albert Heijn (niet gesponsord btw haha), want soms kan je hier echt serieus wat geld besparen. Koop dingen in grote hoeveelheden aan (zoals dingen in blik) als die net die week in korting staan. Ga dan één keer naar de supermarkt aan de hand van je weekmenu. Zo voorkom je onnodige uitgaven en kan je doelgerichter shoppen.

Hoe lang kan je alles bewaren? 

Wel, dit varieert een beetje van gerecht tot gerecht. Er zijn geen vaste regels voor hoe lang uw voedsel vers blijft. Dit hangt sterk af van je koelkast, hoe je alles hebt verpakt en de kwaliteit van je ingrediënten. Begin zeker met de richtlijnen van het FAVV eens te lezen. Daarnaast gebruik je gewoon best je gezond verstand. Gebruik andere snijplanken voor vlees en groenten om kruisbesmetting (of smaakbesmetting) te voorkomen en verpak natte voedingsmiddelen apart van droge voedingsmiddelen. En natuurlijk, maak je handen schoon voordat je begint te koken. Meestal kan je drie tot vijf dagen genieten van vers eten.

Nog wat extra tips

  • Saai? Elke dag precies dezelfde maaltijd bereiden kan veel tijd besparen – maar het wordt ook saai. Als je moe wordt van het steeds opnieuw eten van dezelfde maaltijden, maak dan kleine aanpassingen. Wissel bijvoorbeeld in verschillende groenten, sauzen of garnering voor elk bakje om het interessant te houden.
  • Etentjes? Het klinkt eenvoudig, maar hou je schema in gedachten: heb je etentjes of events gepland die week dan plan je dit ook mee in. Moet je echt elke dag een maaltijd voorbereiden, of net genoeg voor een paar dagen achter elkaar? Hou hier rekening mee! Je kan de overschot altijd meenemen naar het werk of naar de les als middageten.
  • Opkuis? Op het einde van de rit zit je wel met een kleine berg afwas. Probeer dit ondertussen al te doen terwijl iets in de oven zit of op het vuur aan het pruttelen is. Maak gebruik van een afwasmachine die je dan op het einde opzet, of bij gebrek hieraan kan een droogrek wel soelaas bieden. Hou het aanrecht schoon en opgeruimd, en probeer steeds een overzicht te bewaren.
  • Inspiratie nodig? Stefanie Baert van FoodLove weet als geen ander haar liefde voor gezond eten te combineren met een drukke levensstijl. Neem zeker een kijkje in haar kookboek ‘Ready, Set, Go‘ voor lekkere en eenvoudige recepten!

Conclusie van het verhaal: Begin eenvoudig. Vermijd de verleiding om een hele dag lang uitgebreide maaltijden te koken. Te veel recepten kunnen het meal preppen snel bemoeilijken, en je wilt het misschien niet meer doen als het de eerste keer te moeilijk was. Maak dingen die je lekker vindt en laat je vooral niet ontmoedigen door het werk. Op het einde van de rit zal je dit echt wel wat tijd en geld besparen.

Geef een reactie